Rozum do hrsti

29.12.2013 15:14

     Po chytré lišce, o které jsem psal v minulých článcích se na trhu objevila nová praktika, tentokráte od pojišťoven. Jak je nazvat a neurazit, to opravdu nevím. Takže si raději řekněme, o co se vlastně jedná.

      Spousta lidí řeší problém, co s pojistkou, která neplní svůj účel anebo řeší složitější finanční situaci. V této době má většina lidí jednoznačné rozhodnutí a to pojistku zrušit. Osobně se tomu moc nepřikláním, neboť existují určité možnosti, jak v tomto případě postupovat, ale to je na jiný článek. Člověk se rozhodne pojistku zrušit a tak napíše výpověď na pojišťovnu. Očekává potvrzení této výpovědi. V drtivé většině dojde dopis, kde pojišťovny berou výpověď na vědomí. Ovšem je i druhá varianta, kdy se pojišťovna neozve vůbec, a my žijeme v domnění, že je vše v pořádku. Často se tak nestává. To víte, dopis se zatoulá či ztratí a my většinou nemáme k dispozici doklad. My se však zaměříme na to, když pojišťovna nás jako svého klienta vyrozumí o tom, že výpověď k nim doručila. A teď vše začíná.

      V podstatě se dočkáme několika variant, jak pojišťovna reaguje. V prvním případě napíše, že výpověď akceptuje a pojistka zanikne k určitému datu. Ve druhém případě dostaneme stejný dopis s dodatkem, že výpověď pojištění se nevyplatí a v příloze je ještě jeden dopis, kde nás pojišťovna nabádá k podpisu a zpětnému zaslání. Spousta lidí se domnívá, že je to jen potvrzení již zaslané výpovědi. V tomto dopise se však píše, že klient bere zpět svoji výpověď. Často jsou tyto dopisy nesrozumitelné. Poslední případ je, když je klient vyrozuměn, že má zavolat na call centrum a ústně potvrdit již zaslanou výpověď. Klient takto učiní a zde se většinou dozví dvě věci. Za prvé, že se zrušení pojistky nevyplatí a za druhé, že zrušením přijde o peníze, například o 10 000,-Kč. Tyto peníze jsou pro klienta zajímavé. Matematika je jasná. Zruším-li pojistku nyní, mám o 10 000,-Kč méně. Ponechám-li pojistku, tak mi 10 000,-Kč zůstane. Je to logické a tak si raději pojistku nechám. Když budu potřebovat, tak si uvedené peníze jednoduše z pojistky vyberu. Jenomže na call centru nám řekli pouze polopravdu. Výše uvedená částka 10 000,-Kč je mi vyplacena v případě, že pojistku dodržím do jejího konce, což mnohdy činí 10 a více let. Aktuálně mi nikdo uvedené peníze nedá. Takže klient je překvapen, když následně chce nějaké peníze z pojistky a zjistí, že tam zmíněných 10 000,-Kč nemá.  Ovšem nikdo na call centru pojišťovny neřeší to, že hodnocení peněz přes pojistku je méně efektivní než přes produkty, které k tomu slouží. Nikdo neřeší, že peníze chci přesměrovat právě do takového produktu, který mi za dané období vydělá více než zmíněných 10 000,-Kč. Takže si pojistku nechám, sám si tam vložím uvedené peníze a pak si je za uvedenou dobu vyberu. Proč nevěřit pojišťovně, vždyť je to značka a na trhu je mnoho let? Už jen proto, že je v soukromých rukou, stát ji nedotuje (jak si někteří myslí) a jako soukromník chce vydělávat.  Na call  centru tak zachrání jistý tok peněz. No a ještě jedna věc. Možná vaše pojistná smlouva již není aktuální anebo jí platíte zbytečně. Proč? Možná se změnil váš zdravotní stav, možná jste změnili povolání a na pojišťovnu jste nic nenahlásili. Rozum do hrsti, přátelé!

Antonín Petlach